Investitur på Åland mai 2026

Et nordisk fellesskap i praksis

Ved årets investitur på Åland var OCM Norge representert ved Exarken, Prelaten, Bailien, en ridder og en dame. Det var en stor glede å kunne reise samlet og representere den norske delegasjonen ved denne viktige begivenheten.

Reisen startet med båt fra Stockholm til Mariehamn. Ved ankomst ble deltakerne møtt på kaien og fraktet videre nordover med buss. Underveis fikk vi en interessant innføring i Ålands forsvarshistorie og anledning til å besøke et av øygruppens historiske forsvarsanlegg.

Oppholdet fant sted på Hotel Havsvidden, vakkert beliggende ved havet. Etter innsjekking, utdeling av navneskilt og program, ble deltakerne invitert til en hyggelig samling med forfriskninger og sosialt samvær. Kvelden ble avsluttet med et tradisjonelt måltid og gode samtaler mellom ordensmedlemmer fra de ulike nordiske jurisdiksjonene.

Lørdagens program bestod av både faglige og sosiale innslag. Under et felles møte fikk alle anledning til å komme med innspill og synspunkter. Det ble besluttet at engelsk skal være ordenens felles arbeidsspråk. Videre ble det understreket hvor viktig det er å styrke kontakten mellom jurisdiksjonene og sikre at alle medlemmer mottar invitasjoner til investiturer og arrangementer. Gjensidige besøk bidrar både til økt kunnskap om ordenen og til å styrke det nordiske fellesskapet.

Til investituren ble deltakerne transportert til kirken med buss. Den vakre middelalderske steinkirken dannet en verdig og høytidelig ramme rundt seremonien. Tre resipienter ble opptatt i ordenen gjennom en høytidelig prosesjon, etterfulgt av den tradisjonelle investiturseremonien med ridderslag og avsluttende utgangsprosesjon.

Etter seremonien returnerte deltakerne til hotellet, hvor det ble avholdt en festmiddag med tre retter. Kvelden ble ytterligere beriket av musikalske innslag mellom serveringene, samt taler og hilsener fra representanter for de ulike jurisdiksjonene.

Søndag gikk reisen tilbake til Mariehamn. Som en verdig avslutning på oppholdet fikk deltakerne overvære et meget interessant foredrag i Ålands lagting, avholdt i Selvstyrelsegården. Deretter gikk turen videre til havnen, hvor vi gikk om bord på båten tilbake til Sverige.

Investituren på Åland ble en både lærerik og inspirerende opplevelse. Samlingen bekreftet betydningen av personlig kontakt på tvers av landegrensene og verdien av å møtes som brødre og søstre i ordenen. Vi vender hjem med nye impulser, styrkede vennskap og et enda sterkere nordisk fellesskap.

Neste investitur finner sted i Nyköping i Sverige. Vi oppfordrer alle som har anledning til å delta – det er en opplevelse som varmt kan anbefales.

Christian Michelet Saxlund
Bailie av St. Olavs Bailiwick

Legg igjen en kommentar